سفارش تبلیغ
صبا ویژن

KEYWORD STUFFING چیست و چرا برای سئو مضر است؟

 

از سال‌ 2007 تا 2010 یکی از روش‌های مرسوم برای یافتن جایگاه بهتر در رتبه‌بندی گوگل، تکنیکی به نام Keyword Stuffing یا تکرار کلمه کلیدی بود. این روش، تاثیر مثبتی بر سئو وب‌ سایت‌ ها داشت و به ویژه در سایت‌های ایرانی به وفور انجام می‌شد. گوگل در سال‌های اخیر اعلام کرده است که این روش را مصنوعی می‌داند و کیفیت محتوای تولید شده با این روش را تایید نمی‌کند. از این رو در الگوریتم پاندا و با استفاده از هوش مصنوعی، به مقابله با این تکنیک می‌پردازد. اکنون این روش به عنوان اسپم شناخته می‌شود و اگر موتور جستجوی گوگل با چنین صفحاتی برخورد کند، آن سایت را جریمه خواهد کرد.

KEYWORD STUFFING چیست؟

در تکنیک تکرار کلمات کلیدی که در گذشته وبمستران از آن استفاده می‌کردند، یک کلمه کلیدی بارها و بارها در متن استفاده می‌شد. از آنجایی که الگوریتم موتورهای جستجو در گذشته ساده بود و نوعی ضعف در سیستم رتبه‌بندی و نمایش سایت‌ها به حساب می‌آمد، سایت‌هایی نظیر گوگل به کلمات کلیدی که به مقدار زیادی در متن یافت می‌شدند، جایگاه خاصی می‌دادند.
این فرایند در عمل می‌توانست چگالی کلمات کلیدی را در بافت متن بیشتر کند، اما مضراتی نیز داشت. برای مثال خواننده بیشتر از متن، کلمه کلیدی را می‌دید، بنابراین از ارزش متن کاسته می‌شد. در گذشته 3 درصد متن را به کلمه کلیدی اختصاص می‌دادند، یعنی در هر سه خط، دو بار کلمه کلیدی تکرار می‌شد. اما این روش امروزه نه تنها مفید نیست، بلکه باعث ایجاد اسپم در سایت می‌شود.

گوگل در رابطه با Keyword Stuffing چنین می‌گوید: 

«تکرار کلمه کلیدی، عملکردی است که در آن وبمستر تلاش می‌کند برای دریافت جایگاه بهتر در نتایج گوگل، یک کلمه را چندین بار در متن استفاده کند. این کیوردها ممکن است در فهرست‌ها یا دسته‌بندی‌ها نیز استفاده شوند. پر کردن صفحه با یک کلمه کلیدی می‌تواند به تجربه کاربری آسیب بزند و برای رتبه سایت تاثیرات سوء به همراه داشته باشد.»

 

روش‌های به‌کارگیری تکنیک تکرار کلمات کلیدی (KEYWORD STUFFING)

1- تکرار کلمه کلیدی در عنوان صفحه

یکی از روش‌هایی که وبمستران برای افزایش چگالی کلمه کلیدی در صفحات خود استفاده می‌کنند تکرار عبارات مشابه و هم معنی است. در این روش آزاردهنده که در نتایج گوگل به یک عبارت طولانی و بی‌معنی ختم می‌شود، خواننده یک موضوع کلی را می‌بیند و مفهوم صفحه‌ای را که به نمایش درآمده درک نمی‌کند. بنابراین ممکن است که کاربر با وارد شدن به صفحه، به نتیجه دلخواه نرسد و فقط وقتش گرفته شود.

2- تکرار کلمه مورد نظر در توضیحات صفحه

حتما با توضیحات صفحه یا description آشنا هستید. در روش تکرار کلمات کلیدی، وبمستران یک کلمه هدف را مانند عنوان به دفعات می‌نویسند تا شانس کلیک را افزایش دهند. در حالی که گوگل در این روش نمی‌تواند کیفیت محتوا را ارزیابی کند و دلیل محکمی برای در نظر گرفتن اسپم و جریمه خواهد یافت.

3- استفاده بیش از حد از یک کلمه یا عبارت در محتوای صفحه

در این روش که پرکاربردترین تکنیک Keyword Stuffing است، یک کلمه در تمام پاراگراف‌های متن بیش از دو بار تکرار می‌شود.
خواننده مفهوم متن را به دلیل استفاده بیش از حد با یک عبارت نمی‌فهمد. ممکن است افزونه‌های سئو مانند Yoast یا all in one seo (در سایت‌های وردپرسی) نسبت به این روش چراغ سبز نشان دهند؛ اما در حقیقت این چراغ سبزی برای گوگل است تا سایت شما را جریمه کند. البته در نسخه‌های جدید این افزونه‌ها، تعداد دفعات استفاده از کلمات کلیدی براساس الگوریتم‌های جدید گوگل به‌روزرسانی شده است.

4- یک کلمه بیش از حد مجاز لینک‌گذاری می‌شود

بعضی از سایت‌ها با استفاده از افزونه‌های لینک‌گذاری اتوماتیک یا اسکریپت‌هایی از این دست، یک کلمه را به صفحه‌ای خاص لینک می‌کنند. این لینک گذاری ممکن است مربوط به تمامی واژه‌های یک صفحه باشد یا تمام صفحات سایت را شامل شود.
توجه داشته باشید که در این روش موتورهای جستجو با رفتن به هر لینک با صفحه مشابهی روبه‌رو می‌شوند و ممکن است جریمه شوید.

5- استفاده از یک کلمه ثابت+کلمه/کلمات متغیر

در این روش وبمستران یک کلمه را به عنوان کلمه کلیدی در نظر می‌گیرند و سایر واژه‌های خود را براساس آن سازماندهی می‌کنند. برای مثل استفاده از یک کلمه کلیدی+نام محل‌ یا کشورهای مختلف یکی از این روش‌هاست.

چرا استفاده از تکنیک KEYWORD STUFFING برای سئو مضر است؟

  • بزرگ‌ترین ضرری که تکرار کلمه کلیدی به شما وارد خواهد ساخت، جریمه است. زمانی که موتور جستجوی گوگل شما را جریمه می‌کند، سایت شما از نتایج گوگل حذف می‌شود و این نشان دهنده آسیب بزرگی است که به سئوی سایت وارد شده است.
  • تکرار بیش از حد کلمات، نرخ پرش یا ––Bounce rate–– را افزایش می‌دهد. همانطور که می‌دانید، نرخ پرش برای سئوی سایت اهمیت دارد و سایتی در این زمینه امتیاز خوب دریافت می‌کند که بازدید کننده را در خود نگاه دارد. به تعبیری هرچه نرخ پرش کمتر باشد، سئو کیفیت بالاتری دارد.
  • استفاده بیش از اندازه از یک کلمه به عنوان کیورد می‌تواند برای مخاطب خسته کننده باشد. همیشه به خاطر داشته باشید که شما برای مخاطب مطلب می‌نویسید و نه برای موتورهای جستجو. می‌توان این دیدگاه را اولویت اصلی گوگل عنوان کرد که از شما انتظار دارد مطالب مفیدی برای بازدیدکنندگان ایجاد کنید و موتورهای جستجو را ابزاری برای نظارت بدانید.

راهکارهای جلوگیری از KEYWORD STUFFING

برای جلوگیری از Keyword Stuffing راه‌های تجربی زیادی ارائه شده است و خود گوگل نیز در این زمینه اطلاعاتی داده است.

  • زمانی که عنوان صفحه را می‌نویسید توجه داشته باشید که این عبارت باید کاملا منحصربه‌فرد باشد. یعنی در صفحات دیگر استفاده نشده باشد و کلمه کلیدی مورد نظر نیز در آن‌ صفحات تکرار نشده باشد ––یا به اصطلاح Duplicate نشده باشد–– همچنین این عبارت باید به گونه‌ای باشد که توضیح مختصر و جامعی از صفحه وبسایت شما ارائه کند و بازدید کننده با اولین نگاه بتواند مفهوم صفحه شما را دریابد.
  • در توضیح صفحه یا ––meta description–– فقط یکبار کلمه کلیدی را بنویسید. جمله‌ای که در این قسمت به عنوان توضیح صفحه قرار می‌دهید باید کل صفحه مذکور را به صورت خلاصه بیان کند و تا حد امکان از به کار بردن جملات تکراری که در بدنه مطلب استفاده کرده‌اید، پرهیز کنید.
  • در بدنه متن باید تعداد مشخصی کلمه کلیدی قرار بدهید. تکرار کلمه کلیدی به ویژه در بدنه می‌تواند آسیب بزرگی به سئو وبسایت وارد کند. در ادامه به تعداد کلمه کلیدی که در بدنه متن باید استفاده شود، می‌پردازیم.

چه تعداد کلمات کلیدی خطر جریمه را از سایت دور می‌کند؟

نمی‌توان تعداد مشخصی کلمه کلیدی برای متن اعلام کرد؛ اما براساس گفته‌های متخصصین سئو استفاده از کلمه کلیدی زمانی مفید خواهد بود که درصد چگالی کیورد یا –– Keyword Density–– کمتر از 2-3 درصد باشد. چگالی کلمه کلیدی به این صورت محاسبه می‌شود: 
تعداد کلمات متن/ تعداد کلمات کلیدی که در متن آمده است.
با در نظر گرفتن این فرمول می‌توان چنین برداشت کرد که متن با کیفیت، متنی است که در آن تکرار کلمه کلیدی معقول است و در هر 150-170 کلمه یک بار از آن استفاده می‌شود.

 

چرا تکرار کلمه کلیدی به سایت آسیب می زند؟

از لحاظ فنی تکرار کلمات کلیدی اقدام مضری است، زیرا گوگل سایت شما را به خاطر این جریمه می کند و وب سایت را در صفحات نتایج جستجو نشان نمی دهد. البته بدترین سناریو هم امکان رخ دادن دارد؛ قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل و رتبه بندی نشدن محتواهای وب سایت در صفحه نتایج است.

از طرف دیگر تجربه کاربری دیگر عامل مهم برای عدم تکرار کلمه کلیدی است. خوانایی و هدف از ارائه مطلب بسیار با اهمیت است زیرا با وب سایت های مختلفی در حال رقابت هستید. باید تا حد امکان، مختصر و موجز باشید و وقت آنها را تلف نکنید.

سیاه کردن متن با تکرار کلمه کلیدی وقت کاربر را هدر می دهد، چراکه آنها به دنیال جستجوی اطلاعات خاص به وب سایت شما مراجعه کرده اند. پر کردن متن با کلمات کلیدی، این اطلاعات را مبهم نموده و اثر منفی بر محتوا می گذارد. حتی اگر نوشته های شما به اندازه کافی مفید و جذاب باشد، پشت دیواری از عبارات بی معنی و زائد پنهان می شود. وقتی بیش از حد کلیدواژه را در یک پاراگراف به کار بندید، اثر کلامتان کاهش می یابد. اگر بازدیدکننده در نگاه اول با یک مرور و چند اسکرول، مسئله مورد نیاز خود را پیدا نکند به راحتی صفحه را ترک کرده و دوباره به گوگل مراجعه می نماید.

اگرچه شاید تبلیغات کلیک بیشتری بخورند و ترافیک بیشتری در ظاهر به سایت شما مراجعه کند اما نرخ پرش یا Bounce Rate به طرز فوق العاده ای بالا می رود که یک امتیاز منفی به حساب می آید. بنابراین کاربر سایت شما را زود ترک کرده و از گوگل برای حضور در صفحه اول نتایج کارت زرد دریافت می کنید.

چگونه از خطرات کیورد استافینگ Keyword Stuffing در امان بمانیم؟

علاوه بر پیروی از بهترین روش های معمول جهت بهینه سازی سایت، باید چندین دستورالعمل ساده را دنبال نمایید تا به آسیب های تکرار کلمه کلیدی دچار نشوید. این اقدامات بهبود وضعیت رتبه بندی سایت در صفحات نتایج جستجو کمک می کند.

محتوای جذاب و خلاقانه بنویسید!

بهترین راه برای جلوگیری از وقوع این شرایط تولید محتوا جذاب و خلاقانه است، منظورمان مطلب مفیدی بوده که سوالات بازدیدکنندگان را پاسخ دهد! این قانون اول برای ایجاد محتوا در فضای وب است. بیش از هر چیز محتوایی تولید کنید که به سوالات افراد پاسخ دهد. اگر مطلب شما به خواندنی باشد، آنگاه تکرار کلمه کلیدی هم به صورت پراکنده و به اندازه در متن آزاردهنده نیست. کمی به الگوی جستجوی کاربران و سایت های پر ترافیک توجه کنید که چگونه پست های ارگانیک مفید منتشر می نمایند.

قدیمی ننویس!

صادقانه از انتظارات کاربران با شما سخن می گوییم! خوشبختانه افزونه یواست به شما یاری می رساند و معیارهای زیادی را در زبانه مختص خود گنجانده است. با سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز در مورد وضعیت معیارهای مختلف راهنمایی می کند.

 

keyword stuffing چیست؟

keyword stuffing (پرکردن صفحه با کلمه کلیدی) زمانی رخ می دهد که در یک صفحه از سایت، به هدف افزایش رتبه در گوگل، تکرار یک کلمه کلیدی، بیشتر از حد معمول باشد. در این روش، وبمستر، می کوشد که تا جایی که می تواند کلمه کلیدی مدنظرش را در بخش های مختلف صفحه و محتوای آن، بگنجاند.

امروزه بمباران صفحات با کلمات کلیدی مانند سال های قبل، محبوبیت خود را از دست داده است؛ اما با این حال شاهد هستیم که برخی از برندها برای ارتقا سئو سایتشان، از این تکنیک کلاه سیاه استفاده می کنند.

انواع keyword stuffing:

  • تکرار بیهوده کلمه کلیدی در متن محتوا
  • قرار دادن کلمه کلیدی در بخش هایی که ارتباط موضوعی ندارند
  • قرار دادن کلمه کلیدی در بخش هایی از صفحه که محتوا نیستند
  • مشخص کردن فیلدهایی در صفحه و تکرار کردن بیش از حد کلمه کلیدی در آن بخش ها

مثالی از سایتی که می خواهد برای کلمه کلیدی “دانلود فیلم خارجی کمدی” رنک بگیرد اما خواسته یا ناخواسته keyword stuffing رخ داده است:

“دانلود فیلم خارجی کمدی بسیار اهمیت دارد. برای دانلود فیلم خارجی کمدی بهترین کار این است که دانلود فیلم خارجی کمدی تان را از یک سایت معتبر انجام دهید. دانلود فیلم خارجی کمدی می تواند به بهبود روحیه کمک زیادی کند و جالب است بدانید که فیلم خارجی کمدی اگر به درستی انتخاب شود و دانلود فیلم خارجی کمدی به بهترین شکل انجام شود، آن موقع است که خود و خانواده تان نهایت لذت را از تماشای فیلم خارجی کمدی خواهید برد. در ادامه در مورد مزیت ها و راه و روش های دانلود فیلم خارجی کمدی بیشتر توضیح می دهیم…”.

خب واضح است که نویسنده متن بالا هیچ ارزشی را به مخاطب ارائه نمی کند و تنها هدفش کسب رتبه برای کلمه کلیدی می باشد که این همه آن را تکرار کرده است.

مشخص است که نویسنده متن بالا با مفهوم چگالی کلمه کلیدی هم آشنایی ندارد؛ نحوه محاسبه چگالی کلمه کلیدی در یک متن به این صورت است که نسبت تعداد تکرار کلمه کلیدی مدنظر به تعداد کل کلمات آن محتوا را در 100 ضرب کنیم. در محتوای بالا، به هیچ عنوان چگالی کلمه کلیدی، مطابق با اصول سئو نیست. البته عددی برای این قضیه مشخص نشده است؛ اما معمولا بیشتر وب سایت ها سعی می کنند که این درصد را نزدیک عدد 2 نگه دارند.

نکته مهم: اگر در نتایج جستجوی گوگل می بینید که یک سایت از این تکنیک استفاده کرده و در بین رنک های برتر قرار گرفته، به هیچ عنوان از آن الگوبرداری نکنید؛ این وب سایت دیر یا زود توسط گوگل جریمه شده و از نتایج جستجو حذف خواهد شد. شوخی با گوگل، بدترین ریسکی است که یک سئوکار می تواند انجام دهد!

 

برای دوری از خطرات keyword stuffing چه کنیم؟

برای دوری از خطرات مربوط به keyword stuffing شما می توانید راهکارهای مختلفی را در پیش بگیرید که هر یک از این راهکارها می توانند مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشند. اولین کاری که شما می توانید برای جلوگیری از خطرات keyword stuffing انجام دهید این است که سعی کنید برای صفحات مختلف وب سایت خود کلمات کلیدی مختلفی را در نظر بگیرید و حتما سعی کنید به ازای هر صد و پنجاه کلمه یک بار از کلمه کلیدی خود استفاده کنید.

یک نکته بسیار مهم درباره محتوایی که در وب سایت خود قرار می دهید این است که حتما سعی کنید محتوای شما بیش از 300 کلمه باشد تا حداقل دو بار کلمه کلیدی در محتوای شما تکرار شود. یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که شما را از خطرات مربوط به keyword stuffing دور می کند این است که به جای استفاده مکرر از کلمه کلیدی می توانید از کلمات کلیدی مترادف در محتوای خود استفاده کنید. سعی کنید به جای استفاده مکرر در متن ، در عنوان خود و همینطور در سرتیترها از کلمات کلیدی استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی در اول پاراگراف ها می تواند بسیار مفید باشد.