سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهینه سازی سئو وردپرس: چگونه محتوا وبسایتمان را حرفهایتر سئو کنی

چگونه سئو وردپرس را انجام دهیم؟ آیا می‌توان این کار را به درستی انجام داد؟ بله کاملا! بسیاری از وبسایت های وردپرسی بهینه سازی موتورهای جستجو را به درستی انجام دادند، به همین دلیل توانسته‌اند در موقعیت های اول، حتی در رقابتی ترین رتبه ها قرار بگیرند. البته برای کسب رتبه های اول در نتایج جستجو، برای مدتی تلاش، صبر و دانش لازم است. در این مطلب نکاتی را برای بهینه سازی سئو وردپرس در اختیار شما قرار می‌دهیم؛ تا بتوانید در نتایج گوگل از رقبای خود پیشی بگیرید.

مقدمه‌ای برای بهینه سازی سئو وردپرس

دو دهه است که گوگل الگوریتم Page Rank خود را منتشر کرده است و اولین راهنمایی ها را در مورد چگونگی بهینه سازی صفحات وب برای نتایج بهتر جستجو را در اختیار ما قرار داده است. از آن زمان هر سال، سئو به بخش مهمی از هر پروژه توسعه وب تبدیل می‌شود. با رشد رقابت، الگوریتم گوگل اغلب با قوانین جدید در مورد چگونگی انجام SEO به روز می‌شود. امروزه سئو تنها در مورد کلمات کلیدی نیست. به ساختار سایت و بهینه سازی عناصر، محتوای باکیفیت، سرعت بارگذاری و مجموعه‌ای از عوامل دیگر بستگی دارد. در اینجا ما همه جنبه ها و عوامل مربوطه را برای دستیابی به رتبه بالاتر در گوگل را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

وردپرس ابزارهای مفیدی را در اختیار ما قرار می‌دهد که با استفاده از آنها می‌توانید وبسایتتان را بهینه کنید. البته، فقط نصب یک افزونه سئو کافی نبوده و نباید انتظار داشته باشید که با نصب یک افزونه سئو صفحه اول گوگل باشید. رعایت همه نکات و دستورالعمل های بهینه سازی سئو وردپرس که هم فرآیند توسعه وب و هم مدیریت محتوا را دنبال می‌کنند، بسیار مهم است. برای اینکه یاد بگیرید مراحل سئو وردپرس را انجام دهید، ابتدا باید مناطقی را که برای موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارند، شناسایی کرده و بهینه کنید. این بخش ها شامل:

  • بهینه سازی متا تگ ها
  • بهینه سازی لینک ها
  • بهینه سازی تصاویر
  • بهینه سازی محتوا
  • بهینه سازی سرعت بارگیری
  • با استفاده از sitemap (نقشه سایت)

اکنون که همه موارد مهم را برای بهینه سازی وردپرس شناسایی کردیم، همه نکات مربوط به نحوه بهینه سازی در هر قسمت را به شما ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید تا هر بخش را به صورت کامل و با جزئیات تجزیه و تحلیل کنیم.



مراحل بهینه سازی و سئو وردپرس

مراحل بهینه سازی سایت وردپرسی که در این آموزش آنها را معرفی میکنیم، عبارتند از:

  1. بررسی وضعیت ایندکس شدن سایت در گوگل
  2. انتخاب بهترین پیوند یکتا وردپرس برای داشتن آدرس های سئو فرندلی
  3. انتخاب نمایش سایت با www یا بدون www
  4. انتخاب افزونه سئو وردپرس برای بهینه سازی مطالب
  5. افزودن نقشه گوگل برای مطالب XML sitemap
  6. ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل Google Search Console
  7. بهینه سازی مطالب وردپرس با نوشتن پست های سئو شده
  8. بهینه سازی نظرات یا دیدگاه های مطالب
  9. افزودن نوفالو NoFollow به لینکهای خارجی
  10. نمایش خلاصه نوشته یا متن کامل در قالب وردپرس
  11. بهینه سازی سرعت بارگذاری وردپرس
  12. سئو و بهینه سازی تصاویر وردپرس
  13. افزایش امنیت وردپرس
  14. فعال کردن SSL و HTTPS در وردپرس
  15. و …

اکنون به آموزش هر کدام از موارد ذکر شده میپردازیم تا بهترین نتیجه را از سئو وردپرس بگیریم.




بهینه سازی و سئو تصاویر در وردپرس

تصاویر، بسیار مهم بوده و پتانسیل زیادی برای سئو سایت دارند، بنابراین باید به دقت بهینه سازی شوند. برای بهینه سازی تصاویر ابتدا باید تعیین کنیم که سئو تصاویر شامل چه مواردی می‌شود:

  • اندازه فایل تصویر را بهینه کنید.
  • نام فایل تصویر را انتخاب کنید.
  • ویژگی عنوان تصویر را بهینه کنید.
  • از کلیدواژهای های کاربردی و مرتبط با تصویر برای alt استفاده کنید.

اندازه فایل تصویر را تا حد ممکن کوچک نگه دارید. از تصاویر بزرگتر از آنچه نیاز دارید استفاده نکنید و در صورت لزوم آنها را فشرده کنید. بدون اینکه کیفیت آن ذره‌ای کاهش پیدا کند. تصاویر سرعت بارگیری وب سایت را کاهش می‌دهند که این نیز از فاکتورهای مهم رتبه بندی است.

برای بهینه سازی بیشتر تصاویر، افزونه های بهینه سازی تصاویر وجود دارند، که می‌توانند به شما در این مورد کمک کنند. همیشه برای فایل های تصاویر خود نام هایی انتخاب کنید که شامل کلمات کلیدی و عبارات کلیدی مورد نظر شما برای رتبه بندی هستند. هنگام بهینه سازی محتوای ویژگی alt از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط و کاربردی استفاده کنید.



برخی از امکانات گوگل سرچ کنسول عبارتند از:

  1. امکان مشاهده تعداد ایندکس مطالب سایت
  2. ارائه گزارش آماری از تعداد ورودی های گوگل سایت در هر روز
  3. قابلیت مشاهده صفحاتی که بیشترین ورودی گوگل را داشته اند
  4. قابلیت مشاهده کلمات جستجو شده توسط کاربران در گوگل برای ورود به سایت
  5. امکان نمایش بک لینک های داخلی و خارجی
  6. قابلیت نمایش لیست سایتهایی که به سایت ما لینک داده اند
  7. افزایش سرعت ایندکس مطالب با ثبت نقشه سایت xml در وبمستر تولز
  8. امکان نمایش و مدیریت صفحات amp ایندکس شده سایت
  9. قابلیت معرفی مطالب برای ایندکس سریعتر توسط ابزار fetch as google
  10. امکان بررسی و مدیریت عملکر فایل ربات تکست robots.txt سایت
  11. امکان بررسی مسائل امنیتی در سایتهای هک شده توسط ابزار Security Issues
  12. و …

پس از ثبت سایت چند روزی باید صبر کنید تا گوگل بتواند اطلاعات سایت را بررسی و تجزیه و تحلیل کند سپس میتواند به منبع آماری دقیقی دسترسی پیدا کنید. پیشنهاد میکنیم حداقل هفته ای یک بار گوگل سرچ کنسول سایت تان را بررسی کنید تا بتوانید مطابق با نیاز بازدیدکنندگان سایت تان مقاله های آموزشی یا محصول منتشر کنید. من هر روز گوگل سرچ کنسول ایران تمز را بررسی میکنم تا بتوانم مقالات آموزشی هدفمند منتشر کنم.



نکات بهینه سازی سئو برای محتوای وب سایت

محتوا اصلی ترین و بزرگترین قسمت هر صفحه وب است. مدتی است که محتوا مهم‌ترین روش برای کسب رتبه بهتر در گوگل است. الگوریتم های گوگل کیفیت محتوا را ارزیابی می‌کنند، کلمات کلیدی را شناسایی کرده و وب سایت را بر اساس آن رتبه بندی می‌کنند. بنابراین، باید توجه زیادی به نحوه انجام سئو در محتوای صفحات وب وردپرس داشته باشیم.

نکاتی برای بهینه سازی که شامل موارد زیر است:

  • بهینه سازی صفحه یا نامک (url)
  • مطمئن شوید که از عبارت اصلی در عنوان اصلی یعنی (h1) استفاده کرده‌اید.
  • حداقل 300 کلمه متن را که در پاراگراف بنویسید.
  • از کلمات کلیدی و عبارات کلیدی مترادف خود در متن استفاده کنید، اما زیاده روی نکنید!
  • هر 2 یا 3 پاراگراف از زیر عناوین (h2) و (h3) در مطالب استفاده کنید اما اهمیت کلمات هر h را فراموش نکنید، اگر اهمیت بالایی داشت از h2 استفاده کنید اما اگر کمتر بود از h3 کمک بگیرید.
  • حداقل یک لینک داخلی و یک لینک خارجی در محتوا قرار دهید.
  • در محتوا از تصاویر باکیفیت و جذاب استفاده کنید، می‌توانید از از سایت های معتبر ارائه دهنده تصاویر کمک بگیرید.
  • از ابزارهایی مانند Yoast استفاده کنید، تا بهینه سازی محتوای شما را در زمان واقعی بررسی می‌کند و پیشرفت هایی را ارائه می دهد.


بهینه سازی سرعت بارگذاری وب سایت

از زمانی که گوگل در اواسط سال 2018 (Speed ??Update) را به الگوریتم موتور جستجوگر خود اضافه کرد، سرعت بارگذاری وب سایت به یک عامل اصلی در رتبه بندی صفحات وب تبدیل شد. گوگل همراه با در نظر گرفتن سایر فاکتورهای SEO، سرعت بارگذاری وب سایت را اندازه گیری می‌کند و با بارگیری سریعتر صفحات وب، آنها را در رتبه بالاتری قرار می‌دهد. بنابراین، نکات بهینه سازی سرعت بارگذاری وب سایت را نباید نادیده گرفت.



فعال کردن Ssl و Https در وردپرس

 

گوگل مدتی پیش اعلام کرد فعال کردن گواهینامه امنیتی ssl به عنوان فاکتور سئو در نظر گرفته خواهد شد.
اگر در سایتی گواهینامه ssl فعال باشد پروتکل سایت از http به https تغییر میکند و قفل کنار آدرس سایت به شکل سبز رنگ تغییر شکل میدهد. روز به روز به اهمیت فعال بودن ssl و https بر روی سئو وردپرس و سایت افزوده میشود طوریکه تمام سایتها باید آنرا فعال کنند.



جمع بندی نکات بهینه سازی SEO WordPress:

اگر از تمام نکات بهینه سازی سئو وردپرس در این مقاله تا حد ممکن استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید وب سایت شما بهینه بوده و دارای سئو متناسبی است.

? می‌توانید وب سایت خود را به شبکه های اجتماعی متصل کرده و محتوای خود را برای به دست آوردن بازدید بیشتر به اشتراک بگذارید. موتورهای جستجو وب سایت هایی که ترافیک و بازدید بالاتری دارند را بیشتر در نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

 

? فراموش نکنید که یک نقشه سایت (sitemap) به وب سایت خود اضافه کنید. نقشه سایت به ربات های موتور جستجو کمک می‌کند تا ساختار وب سایت شما را درک کرده و محتوای آن را سریع‌تر فهرست بندی کنند. افزونه های نقشه سایت بسیار خوبی در دسترس هستند اما اگر از ابزار بهینه سازی استفاده می کنید، دیگر نیازی به آنها ندارید. Yoast به طور خودکار نقشه سایت را ایجاد می‌کند و آن را با تمام پست ها یا صفحات جدیدی که به وب سایت اضافه می‌کنید، به روز می‌کند.