سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی ابزار GTmetrix

آموزش کامل gtmetrix و رفع خطاهای جی تی متریکس

اولین سوالاتی که برای افزایش سرعت سایت به ذهن کاربران پیش میاد اینه که:

  • علت پایین بودن سرعت سایت و علت کند بودن سایت ما چیه؟
  • چگونه سرعت سایت را افزایش دهیم؟
  • ترفندهای افزایش سرعت سایت چه چیزهایی هستند؟
  • استفاده از افزونه‌ها و پلاگین‌های بهینه سازی سرعت سایت در سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس و جوملا تا چه میزان میتونه روی سرعت تاثیر مثبتی بزاره؟
  • و… کلی سوالات از این دست که حتما در ذهن شما نقش بسته و به دنبال یافتن بهترین راهکار برای حل مشکل کند بودن سایت هستید.

برای اینکه بتونیم سرعت سایت خودمون رو افزایش بدیم ابتدا باید با استفاده از ابزارهای آنلاینی که وجود داره ببینیم اصلا سرعت صفحات سایت ما به چه صورتی هست؟ و وقتی یک صفحه را باز می‌کنیم دقیقا اتفاقاتی که در لود این صفحه رخ میده چیه؟ یعنی وقتی وارد صفحه‌ای از سایت میشیم، حجم این صفحه چقدر هست و چه مدت زمان هم طول میکشه که این صفحه لود بشه و در نهایت تعداد درخواست‌هایی که به سرور برای لود سایت ارسال میشه چندتاست؟

بهترین ابزار برای بررسی سرعت، سایت GTmetrix هست. این سایت با استفاده از مرورگرهای مختلف و لوکیشن‌های مختلفی که روی نرم افزار آنلاین خودش داره این امکان رو به شما میده که سرعت لود سایتتون را به صورت زنده مشاهده کنید و ببینید که برای لود هر صفحه از سایت چه تعداد درخواست، چه میزان حجم و چقدر زمان نیاز هست. بعد از اینکه این موارد رو به شما ارائه داد میتونید تک تک فایل‌ها و قابلیت‌هایی که روی افزایش سرعت تاثیر داره رو ببینید که در چه سطحی قرار دارند. به عنوان نمونه میتونید ببینید که تصاویر استفاده شده تا چه میزان بهینه هستند؟ آیا از کش مرورگر و تاثیر استفاده از CDN در سایت مطلع هستید؟ فایل‌های CSS و JS تا چه حدی فشرده شدن؟ اصلا فشرده سازی برای فایل‌های سایت انجام دادید یا خیر؟!

سایت GTmetrix چیست؟

سایت GTmetrix که با آدرس www.GTmetrix.com در دسترس هست، امکان بررسی و آنالیز سایت رو به شما میده که با استفاده از این ابزار آنلاین میتونید نسبت به تست سرعت سایت در GTmetrix اقدام کنید. این سایت با بررسی کلیه فایل‌هایی که در یک صفحه از سایت لود میشه و بر اساس پارامترهایی که برای بهینه سازی سرعت سایت داره، به هر یک از این پارامترها امتیازی میده و در نهایت با میانگین گرفت از کلیه این پارامترها امتیازی رو به صورت درصدی برای سرعت سایت بر اساس الگوریتم‌های گوگل و بررسی سایت بر اساسالگوریتم‌های یاهو را در اختیارتون قرار میده. همچنین اطلاعات دیگه‌ای مثل میزان بهینه بودن هر فایل در صفحه، تاریخچه بررسی صفحه و… رو هم خواهید داشت که بر اساس همین موارد میتونید به بهینه سازی فایل‌های سایت بپردازید.

 

یکی از موضوعاتی که امروزه صاحبان وب سایت های مختلف برای داشتن عملکرد بهتر در نتایج جستجو باید به آن دقت داشته باشند، سرعت سایت است. گوگل به عنوان اصلی ترین موتور جستجو مورد استفاده کاربران اینترنتی صراحتاً اعلام کرده که سرعت سایت به عنون یک معیار بسیار مهم روی رتبه بندی وب سایت ها تاثیر مستقیم دارد. در همین راستا ابزارهای آنلاین مختلفی معرفی شده که با استفاده از آنها می توان عملکرد وب سایت را به شکلی کاملاً مناسب بهببود بخشید. هر یک از این ابزارها قابلیت ها و امکانات مربوط به خود را دارند و افراد با توجه به نیازهای خود آنها را مورد استفاده قرار می دهند. سایت جی تی متریکس نیز یکی از این ابزارهای آنلاین بشمار می رود و به دلیل دقت بالایی که دارد در میان صاحبان وب سایت ها از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

جی تی متریکس بهترین ابزار آنالیز سایت

اما برای آن که بتوانیم افزایش سرعت سایت را به مراه داشته باشیم، نیازمند استفاده از ابزارهای آنلاینی هستیم تا در مرحله اول، سرعت صفحات وب سایت خود را سنجیده و تمام حالات بارگذاری صفحات را مانیتور و نظارت کنیم و در نهایت عملکرد آن را بهبود بخشیم. بهترین ابزار برای بررسی و بهبود سرعت وب سایت ها، سایت جی تی متریکس است. GTmetrix یکی از رایج ترین و بهترین ابزارها در این زمینه می‌باشد. تا این بخش از مقاله متوجه شدید که چرا داشتن یک وب سایت سریع امری مهم و اساسی است در ادامه مقاله نیز با ما باشید تا به طور کامل و اصولی، صفر تا صد ابزار فوق العاده GTmetrix را فرا گیرید.

 

تب PageSpeed در سایت Gtmetrix

همانطور که از نامش پیداست این تب برای بخش های مربوط به سرعت سایت گزارش هایی را ارائه می دهد. این گزارش ها می تواند شامل حجم فایل های CSS و JAVA شما ، استفاده کردن یا نکردن از سی اس اس های خطی درون محتوایی و غیره باشد. همه ی این موارد در سرعت بارگزاری وبسایت تاثیر مستقیم دارد.

در این مطلب مهم ترین و تاثیر گذار ترین فاکتور های بالابردن سئو و سرعت بارگزاری را که در تب PageSpeed در سایت Gtmetrix مشاهده میکنید تحلیل می کنیم، اما اول از همه توضیحی درباره ستون های مختلف این تب داشته باشیم :

ستون اول (Recommendation): این ستون مربوط به عنوان موضوعاتی که باید آنها را رعایت کنیم می شود این ستون پیشنهاد هایی که جی تی متریکس به ما ارائه می دهد را نمایش می دهد.

ستون دوم (Grade) : در این ستون نمره ای که وبسایت Gtmetirx به میزان درست انجام دادن پیشنهاد ها به ما داده است نمایش داده شده است، این نمره ها در نهایت روی نمره نهایی وبسایت تاثیر گذار می باشد. عدد ها از 0 تا 100 درصد هستند.

ستون سوم (Type) : Type یا همان نوع بیانگر نوع پیشنهاد وبسایت می باشد. این پیشنهاد ها می تواند از نوع سمت سرور (Server) باشد یا از نوع عکس (Image)، از نوع محتوا (Content)، از نوع سی اس اس (Css)، از نوع جاوا اسکریپت (Js). در اصل این ستون مشخص میکند نوع موضوع پیشنهادی بیشتر به چه بخشی مربوط می شود.

ستون چهارم (Priority) : به معنای اولویت می باشد و با سه مقدار Low Medium High دسته بندی می شود. Low به معنای ارزش سئوای کمتر و High به معنای بسیار مهم می باشد.


آپدیت لایت هاوس چه تاثیری بر GTmetrix گذاشت؟

فوق العاده نیست که بتوانید سایت خودتان را از دید گوگل ببینید؟ مسلما می‌دانید که جزئیات الگوریتم گوگل از چشم همگی مخفی است، اما به هر صورت اطلاعاتی داریم که می‌تواند از نحوه عملکرد الگوریتم گوگل سرنخ‌های خوبی به ما بدهد. لایت هاوس چیست؟ لایت هاوس یکی از ابزارهای رایگان و قدرتمند گوگل است که ما برای بهبود سایت خودمان استفاده می‌کنیم. اما فاکتورهای رتبه بندی لایت هاوس مدام در حال به روز رسانی است.

گوگل اخیرا سیگنال‌های جدیدی ارائه داده است که می‌تواند سایت شما را بهتر بررسی کند و گزارش کامل‌تری برای شما آماده کند. لایت هاوس صرفا برنامه گوگل است که شما را به جایی می‌برد که بتوانید سایت خودتان را از دیدگاه گوگل ببینید. اینکه بدانید گوگل چطور شما را می‌بیند خیلی مهم است چون آن تصویر مستقیما از دل موتور جستجو می‌آید. اما مزیت مهم لایت هاوس استفاده بسیار ساده از آن است، یعنی از اینکه شما بتوانید دیدی عملی به نحوه عملکرد سایت خودتان داشته باشید تنها چند تا کلیک فاصله دارید.

جی تی متریکس جدید براساس معیارهای گوگل لایت هاوس

اما همانطور که گفتیم جی تی متریکس جدید بر اساس متریک‌های گوگل لایت هاوس تغییر کرده است اما چه متریک‌هایی؟ گزارش لایت هاوس همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید به 2 قسمت اصلی و 5 قسمت فرعی تقسیم می‌شود:

  • عملکرد (Performance)
  • قابلیت دسترسی (Accessiblity)
  • بهترین روش‌ها (Best practices)
  • سئو (SEO)
  • Progressive web app