سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ریدایرکت چیست؟ | با انواع redirect ها آشنا شوید

ریدایرکت Redirect چیست؟

ریدایرکت مبحثی مهم در سئو و رتبه‌بندی سایت‌ها و به معنی انتقال بازدیدکنندگان یا موتورهای جستجو به مکان یا آدرسی جدید است که به صاحبان سایت‌ها امکان می‌دهد که نرم‌افزارها یا کاربران را به آدرس دلخواه خود هدایت کنند. از جانب کاربران، ریدایرکت زمانی اتفاق می‌افتد که صفحه‌ای مشخص را درخواست می‌کنند؛ اما به صفحه ای دیگر هدایت می‌شوند. در اغلب مواقع، صاحب سایت صفحه یا مطلبی را حذف می‌کند و یک ریدایرکت ایجاد می‌کند تا کاربران و موتورهای جستجو را به صفحه مرتبط یا مشابه بفرستد. ریدایرکت تمهید بهتری است برای اینکه کاربران پیام لینک شکسته 404 را دریافت نکنند. ریدایرکت‌ها نقش مهمی در زندگی صاحبان سایت‌ها، توسعه‌دهندگان و جستجوگرها ایفا می‌کنند. اگر می‌خواهید وبسایت خود را سالم نگه دارید، باید ریدایرکت را بر اساس استراتژی از پیش اندیشیده، انجام دهید. برای مثال، اگر یک پست یا صفحه را حذف می‌کنید یا محتوا را به یک URL  جدید منتقل می‌کند، نباید ریدایرکت کردن را فراموش کنید.

به طور کلی ریدایرکت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند :

1- ریدایرکت 301 که به طور دائم صفحه شما را به آدرس جدیدی منتقل می‌کند (برای سئو پیشنهاد می‌شود). در این حالت، دامنه وب سایت خود را تغییر می‌دهید. این redirect مهم‌ترین کاری است که باید به منظور جلوگیری از خطای 404 و… روی سایت انجام شود. در upgrade کردن http به https، از این نوع انتقال صفحه زیاد استفاده می‌شود.
2- ریدایرکت 302 که برای انتقال موقت صفحه است و بعد از مدتی می‌توانید صفحه را به آدرس پیشین بازگردانید؛
3- متای رفرش که به جای آنکه در سطح سرور باشد، در سطح صفحه انجام می‌شود. این نوع ریدایرکت‌ها معمولا کندتر هستند و برای سئو توصیه نمی‌شوند. این نوع ریدایرکت‌ها معمولا با شمارش معکوس پنج ثانیه‌ای همراه‌اند یا متنی شبیه به «اگر تا 5 ثانیه دیگر هدایت نشدید، اینجا را کلیک کنید» نمایش می‌دهند.
البته نوع دیگری ریدایرکت نیز وجود دارد که به 307 معروف است و درواقع همان ریدایرکت موقت 302 در HTTP  نسخه 1.1 است.



ریدایرکت 301 پر استفاده ترین انواع ریدایرکت ها در سطح وب است. در اصل میتوان گفت بیشتر از 90 درصد صفحاتی که در سطح وب به آن وارد شده و سپس ناگهان از آن به صفحه جدیدی منتقل میشوید، همین صفحات هستند که به کمک کد 301 ریدایرکت شده اند.

ریدایرکت 301 یک راه انتقال دائمی است. یعنی زمانی که شما صفحه x1 در وب سایت خود را به صفحه x2 ریدایرکت 301 کنید، به موتورهای جستجو نشان میدهید که این تغییر مسیر به صورت دائمی ثبت شده و قرار نیست در ادامه دوباره صفحه x1 را بازگردانی کنید. ریدایرکت 301 و انواع دیگر ریدایرکت میتوانند به درون سایت یا خارج سایت باشند. یعنی یا کاربر را از صفحه مورد نظر شما به یکی از صفحات دیگر سایت منتقل کنند یا او را به یک صفحه از سایتی دیگر بفرستند. اما بعد از استفاده از این تغییر مسیر چه اتفاقی می افتد؟

تصور کنید ما در وب سایت خود، دو مقاله با کلمات کلیدی متفاوت داریم:

  • مقاله آموزش سئو
  • مقاله آموزش سئو داخلی

هر دو آنها هم روی کلمات مربوط به خودشان صفحه اول گوگل هستند. بعد از مدتی تصمیم میگیریم که به جای مقاله آموزش سئو داخلی، مفاهیم مربوط به آن را در همان مقاله آموزش سئو قرار دهیم و مقاله سئو داخلی را به طور کلی حذف کنیم.

بعد از بروزرسانی و تکمیل مقاله آموزش سئو، مقاله آموزش سئو داخلی را حذف کرده و با کمک ابزارهایی که در ادامه گفته میشود، آن را به مقاله آموزش سئو، ریدایرکت 301 میزنیم. در این حالت چه اتفاقی می افتد؟

در ابتدا کدی در صفحه قرار میگیرد که به محض ورود ربات های موتور جستجو و کاربران، آنها را به صورت خودکار به مقاله دوم انتقال میدهد.

سپس؛ حدود 90 درصد از قدرت سئو مقاله اول، به مقاله ای که روی آن ریدایرکت شده منتقل میشود. به این صورت بعد از مدت کوتاهی، زمانی که کاربران در گوگل کلمه آموزش سئو داخلی را جستجو کنند، با مقاله آموزش سئو روبرو خواهند شد. در ادامه هم به طور کلی صفحه قبلی که به صفحه جدید ریدایرکت شده از دیتابیس موتورهای جستجو حذف میشود و اعتباری برای آن در نظر گرفته نمیشود.

نکته: برای انتقال یک وب سایت به وب سایتی دیگر هم از ریدایرکت 301 استفاده میکنند. نمونه واقعی آن را در مقاله ریدایرکت 301 توضیح دادیم که میتوانید برای مشاهده آن، مقاله را مطالعه کنید.

انتقال قدرت بعد از ریدایرکت 301

یک سوال؛ گفتیم که بعد از ریدایرکت 301، قدرت سئو آن به صفحه جدید منتقل شده و آن در صفحات گوگل نمایش داده میشود. اما یک سوال: اگر بر فرض مقاله سئو داخلی ما در صفحه اول گوگل بود و الان به جای آن مقاله آموزش سئو در صفحه اول قرار گرفته باشد، این مقاله جدید همیشه در همان صفحه باقی خواهد ماند؟

اینکه صفحه گفته شده در صفحه اول باقی بماند یا نه، میتواند به نکات دیگری مثل سئو خارجی، لینک سازی و… آن هم مربوط باشد اما به طور کلی، اگر کاربران نسبت به صفحه جدید رضایت داشته باشند، (که احتمالا به دلیل محتوای مرتبط رضایت دارند) احتمالا باید در ادامه هم منتظر باقی ماندن آن در صفحه اول گوگل باشید. منظور از رضایت این است که بعد از ورود به آن سریعا وب سایت را ترک نکنند.

کدام دامنه بهتر است ؟ دات کام یا دات آی آر ( ir. یا com. )

بنابراین زمانی که مقاله سئو داخلی را به یک صفحه غیر مشابه مثلا صفحه اصلی سایت ریدایرکت 301 کنید، نباید منتظر باقی ماندن آن در صفحه یک گوگل باشید چون مطمئنا صفحه اول سایت تان چیز زیادی برای کاربری که در مورد سئو داخلی جستجو کرده ندارد. به این ترتیب با افزایش نرخ پرش در این صفحه، گوگل آن را از صفحات اول حذف میکند. به همین دلیل است که همیشه توصیه میکنیم صفحات حذف شده را به نزدیکترین صفحه به خودشان از نظر معنایی ریدایرکت کنید.

اگر قصد دارید بدانید چطور باید از ریدایرکت 301 در یک صفحه استفاده کنید، به مقاله آموزش ریدایرکت 301 مراجعه کنید. البته در ادامه هم یک راهکار برای سایت های وردپرسی در اختیارتان قرار میدهیم.


انواع دیگر ریدایرکت

راستش را بخواهید، ریدایرکت ها انواع دیگری هم دارند. به طور مثال:

  • ریدایرکت 303
  • ریدایرکت 305
  • ریدایرکت 308
  • و…


ریدایرکت 307 (HTTP 1.1 Only)

علاوه بر ریدایرکت 302 برای انتقال موقت آدرس‌ها، از ریدایرکت 307 نیز می‌توان استفاده کرد. ریدایرکت 307 رفتاری مشابه با 302 دارد، اما یک تفاوت جزئی با ریدایرکت 302 دارد.

اینترنت بر پایه پروتکل HTTP (Hyper-Text Transfer Protocol) بنا نهاده شده، دارای دو ورژن 1.0 و 1.1 است. ریدایرکت 302 در هر دو نسخه به خوبی عمل می کند؛ در نسخه 1.0 با کد وضعیت Moved Temporarily (انتقال موقت) و در نسخه 1.1 نیز با کد وضعیت Found (یافت شده) آدرس ها را به طور موقت انتقال می دهد. در مقابل، ریدایرکت 307 تنها در ورژن 1.1 با کد وضعیت Moved Temporarily به درخواست ارسالی توسط مرورگر پاسخ می‌دهد.

در حقیقت، ریدایرکت 307 نیمی از ریدایرکت 302 است. بنابراین، به نظر ما تصمیم معقول و درست این است که تقریباً در همه‌ی موارد از ریدایرکت 301 و 302 استفاده کنید.



برخی نکات مهم در رابطه با ریدایرکت

در هنگام استفاده از ریدایرکت 302 توجه داشته باشید صفحاتی که به طور دائم حذف می شوند را با این روش منتقل نکنید. این کار باعث می‌شود تا ارزش صفحه‌ی حذف شده به آدرس جدید منتقل نشود و پس از مدت زمانی اندک از دیتابیس موتورهای جستجو نیز پاک شود. در چنین مواردی می توانید با استفاده از ریدایرکت 301 اعتبار صفحات خود را به آدرس‌های جدید انتقال دهید.


ریدایرکت 302 یا موقت

آدرس HTTP سایت‌های اینترنتی دارای دو نسخه‌ی اصلی HTTP 1.0 و HTTP 1.1 است. ریدایرکت موقت 302 تنها یک انتقال موقت است. البته برای نسخه‌ی HTTP 1.1 این تغییر آدرس با نام ریدایرکت 307 و با کارکرد مشابه تعریف شده است. ریدایرکت 302 یکی دیگر از انواع ریدایرکت است که از آن برای انتقال‌های موقت استفاده می‌شود. 

اگر قصد دارید صفحاتی از سایت خود را برای مدتی معلوم از دسترس خارج کنید، برای این منظور می‌توانید از این نوع انتقال آدرس استفاده کنید. هر چند در این نوع انتقال آدرس همه ارزش و اعتبار صفحه‌ی اول به صفحه‌ی مقصد انتقال داده نمی‌شود، اما وجود آن باعث می‌شود تا در مدتی که صفحه‌ی مورد نظر از دسترس خارج است، اعتبار قبلی آن خدشه‌دار نشود.



1. ریدایرکت‌های سمت سرور

ریدایرکت سمت سرور یکی از روش‌های تغییر مسیر است که طی آن با درخواست آدرس، یک کد وضعیت HTTP در قالب کد 3-- از طرف سرور ارسال می‌شود. در این حالت، آدرسی که بازدیدکننده و موتورهای جستجو به آن منتقل خواهند شد از طریق سرور مشخص می‌شود.
رایج‌ترین کدهای وضعیت HTTP از این قرارند:
• ریدایرکت 301: Moved Permanently (جابجایی دائمی محتوا؛ غالباً بهترین گزینه برای سئو است)
• ریدایرکت 302: Found / Moved temporarily (جابجایی موقتی محتوا با اعلام پیدا شدن آن)
• ریدایرکت 303: See Other (دیدن منبعی دیگر)
• ریدایرکت 307: Temporarily Redirect (ریدایرکت موقتی)
• ریدایرکت 308: Permanent Redirect (ریدایرکت دائمی)


دلایل استفاده از ریدایرکت ها چیست؟ 

تا جایی که امکان دارد باید از بکارگیری انواع ریدایرکت ها جلوگیری نمود اما در برخی از مواقع استفاده از هدایت مسیر، جزئی از بروزرسانی یا نگهداری وب سایت به حساب می آیند که استفاده از آنها در این مواقع بلامانع است. دلایل زیادی برای استفاده از انواع ریدایرکت ها وجود دارد اما در لیست زیر به برخی از شایع ترین آنها اشاره شده است:

  • زمانی که صفحه یا پستی از وب سایت خود را حذف می کنید
  • هنگامی بروزرسانی یا ایجاد هرگونه تغییر در محتوای وب سایت
  • زمان از بین بردن و رفع مشکلات مربوط به کلمه کلیدی
  • قطع استفاده از www در دامنه وب سایت
  • فعال کردن لینک های ثابت در وردپرس
  • تغییر HTTP به HTTPS
  • تغییر ساختار URL وب سایت
  • تغییر CMS
  • تغییر دامنه وب سایت
  • به هنگام ترکیب و ادغام چندین وب سایت با یکدیگر

دقت کنید که به هیچ وجه نباید ریدایرکت 301 و 302 را به جای هم استفاده کنید. زیرا 301 یک انتقال دائمی است اما 302 تنها یک انتقال موقتی است. در صورتی که از 302 برای انتقال موقت آدرس یک صفحه استفاده نکنید، اتفاقی که می‌افتد این است که کاربران با ورود به این صفحه با خطای 404 روبرو خواهند شد.

 موتورهای جستجو نیز با همین مورد روبرو می‌شوند. از این رو بعد از مدتی این صفحه از لیست ایندکس گوگل حذف شده و در صورت برگرداندن آن همه چیز از صفر شروع خواهد شد. در این مواقع تنها با یک ترفند ساده 302 می‌توانید از این تخریب سئو جلوگیری کنید.

با استفاده از ریدایرکت 302 آدرس صفحه‌ی مورد نظر روی صفحه‌ی جدید تنظیم می‌شود اما عملکرد آن مانند انتقال آدرس 301 نیست.

ریدایرکت META REFRESH

META REFRESH نوع دیگری از انتقال آدرس اینترنتی است که خیلی از نظر سئو انتخاب خوبی نخواهد بود. در این نوع از انتقال آدرس شما با پیام زیر مواجه خواهید شد:

"بعد از چند ثانیه به صفحه‌ی مربوطه منتقل خواهید شد، در غیر این صورت روی لینک زیر کلیک نمایید."

در واقع در صورت عدم انتقال یا عجله داشتن، کاربر می‌تواند روی لینک کلیک نماید. این روش از انتقال آدرس سایت درصد قابل توجهی از اعتبار صفحه اول را به صفحه‌ی جدید انتقال نمی‌دهد و از این گذشته بسیار کند عمل می‌نماید. 

از این رو می‌تواند اثر منفی زیادی روی سئو سایت داشته باشد. از این رو بهتر است قبل از هر انتخاب به کیفیت نهایی و تأثیر کار انجام شده روی سئو سایت به اندازه‌ی کافی دقت کنید.

روش Canonical

روش دیگری نیز برای انتقال صفحات برای موتورهای جستجوگر گوگل وجود دارد که برای مواقعی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک از انتقال صفحات به روش Canonical یا تگ کنونیکال شهرت دارد. در این سبک هر دو صفحه برای کاربران قابل مشاهده است. 

به این معنی که آن‌ها می‌توانند نسبت به انتخاب یکی از دو صفحه برای مطالعه و یا هر دوی آن‌ها اختیار داشته باشند، اما موتورهای جستجو صفحه‌ی قبلی را به عنوان یک صفحه‌ی فرعی می‌شناسند. برای درست کردن ایراد محتواهای تکراری در سایت با کلمات کلیدی مشابه می‌توانید از این روش انتقال آدرس استفاده نمایید.

این نوع ریدایرکت تأثیرات خود را روی سئو سایت شما خواهد داشت. به هر حال حتی با وجود شبیه بودن محتوای دو صفحه ممکن است چند نکته‌ی مهم در صفحه‌ی قدیمی‌تر وجود داشته باشد و یا برعکس. مثلاً پیوندهای خارجی به این صفحات و یا نظرات مفیدی که کاربران در زیر محتوا قرار داده‌اند و از این قبیل موارد. 

در این مواقع استفاده روش کنونیکال باعث می‌شود تا این پیوندها و نظرات مفید همچنان برای کاربران قابل نمایش باشد. هر چند گوگل این صفحات را ایندکس نمی‌کند، اما ترافیک این صفحات و بازدیدهای کاربران به سایت باعث می‌شود تا سئو سایت ارتقاء یابد. از این رو استفاده از این روش نیز در انتقال آدرس صفحات سایت می‌تواند مفید باشد و در مواقع ضروری به کار گرفته شود.